funkcje witamin koenzym q10

Rola i funkcje witamin – lista ABC mężczyzny

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest przyswajanie 13 witamin. Spożywanie w codziennej diecie owoców i warzyw. Brak jakiejkolwiek witaminy w mniejszym lub większym stopniu wpływa na nasz organizm. Poniższa lista obejmuje wszystkie witaminy, przypisane są jej cechy oraz najczęstsze skutki niedoboru.

Witamina A

witamina a

Jest silnym przeciwutleniaczem, co oznacza, że nie neutralizuje wolne rodniki tlenowe odpowiadające za procesy starzenia. Ponadto odpowiada za wzrok i skórę. Jej braki zazwyczaj w pierwszej kolejności widoczne są na skórze w formie zmian, trądziku, suchości. Głęboki niedobór u mężczyzn może powodować niepłodność. Witamina A jest jedną z witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Dodatkowo „A” przyczynia się do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci i młodzieży – wzmacniając gęstość kości.

Witamina B

witamina b

Najważniejszą informacją dla grupy B witamin jest fakt, że nasz organizm nie potrafi jej samodzielnie wytworzyć- Jest witaminą syntetyczną, co oznacza, że musi być przyswajania w posiłkach lub suplementacji. Podstawowym zadaniem całej grupy B jest utrzymanie i stabilizacja energetyczna organizmu, przemiana materii, a także sprawność intelektualną. Osoby pracujące umysłowo powinny sześć na dwanaście miesięcy suplementować B-kompleks. Braki witaminy B objawiają się zmęczeniem i znużeniem. Skokami energetycznymi. Zewnętrzne możemy zauważyć zmiany w strukturze skóry, włosów i paznokci. Witamina B ponadto jako jedna z wielu odpowiada za układ nerwowy.

Witamina B1 – tiamina

witamina b1

Działanie układu naczyniowo-sercowego oraz układ nerwowy opiera się na tiaminie. Prawidłowa suplementacja nie pozwala na pogorszenie się nastroju, utrzymuje pozytywne nastawienie – pomaga w koncentracji. Odpowiada za przemianę glukozy we krwi – jej niedobór w przeszłości mógł spowodować, że jesteś gruby lub masz skurcze mięśniowe. Funkcje witaminy B1 to także produkcja krwinek czerwonych.

Witamina B2 – ryboflawina

witamina b2

Przemiany metaboliczne tłuszczy, białek i węglowodanów to rola witaminy B2. Wpływa na funkcjonowanie błon śluzowych. Bierze czynny udział w prawidłowej pracy układu nerwowego oraz odpornościowego. W pierwszej kolejności braki witaminowe mogą objawiać się pęknięciami warg czy zajadami. Równocześnie może pojawić się problem ze stanem zapalnym spojówek lub „coś w buzi się pojawiło”. Głęboki niedobór witaminy B2 powoduje światłowstręt, zaburzenia widzenia barw oraz przebarwienia na skórze.

Witamina B3 – niacyna 

witamina b3

Jedna z najbardziej istotnych witamin w ludzkim organizmie. Odpowiada za prawidłową pracę mózgu, a także układ nerwowy. Stabilizuje poziom cholesterolu LDL oraz triglicerydów. Uczestniczy w syntezie insuliny tym samym obniżając poziom cukru we krwi. (Jej niedobór także powoduje, że możesz być gruby). Funkcje witaminy to także poprawienie krążenia dzięki możliwości rozszerzeniu naczyń krwionośnych. Niedostatek B3 najczęściej powoduje ból głowy, spadek koncentracji oraz problem ze snem. W późniejszym stadium niedoboru mogą pojawić się problemy żołądkowo-jelitowe (zatwardzenie lub sraczka). Tak jak witamina A jest świetnym przeciwutleniaczem.

Witamina B5 – kwas pantotenowy

witamina b5

W wielkim skrócie Witamina B5 pozwala przekształcić pokarm w energię, oraz jest potrzebna w każdym układzie naszego organizmu. Jest elementem niezbędnym do wytworzenia komórek. Powszechnie występuje w pożywieniu i praktycznie niema możliwości powstania niedoboru w organizmie.

Witamina B6 – pirydoksyna 

witamina b6

Tak jak większość witamin z grupy B odpowiada za układ odpornościowy oraz nerwowy. Bierze udział w przemianach energetycznych a także odpowiada za prawidłową pracę serca oraz skurcze mięśniowe. Główne funkcje witaminy to udział w procesie wytwarzania hemoglobiny, przemianach aminokwasów i syntezie białek niezbędnych do prawidłowego wzrostu. Niedobór występuje rzadko, a jeśli już jest to objawia się nadmierną potliwością oraz w trudnych przypadkach kamieniami na nerkach.

Witamina B12 – metylokobalamina

witamina b12

To jedyna witamina, którą muszą suplementować weganie oraz wegetarianie. Jako witamina NIEZBĘDNA do prawidłowego funkcjonowania organizmu musi być zażywana w jakikolwiek sposób przez człowieka. Odpowiada za kluczowe elementy wzrostu, procesy metaboliczne, układ pokarmowy, a ponadto odpowiada za układ immunologiczny. Jej niedobór w zaawansowanym stadium powoduje anemię oraz depresję. Jako pierwsze objawy pojawią się zmęczenie oraz znużenie, problemy psychofizyczne, a także zaburzenia pamięci.

Witamina C – kwas askorbinowy

witamina c

Najbardziej znana i najczęściej suplementowania witamina w Polsce. Okres zwiększonej zachorowalności niejako połączony jest z zażywaniem witaminy C. Jednak funkcje witaminy to nie tylko przeciwdziałanie przeziębieniom i grypom, ale także spowalnia proces starzenia się organizmu. Witamina wywiera korzystny wpływ na układ naczyniowy czy przyśpiesza proces gojenia się ran. Zwiększa wchłanianie się żelaza do organizmu. Warto nadmienić, że witamina C nie skraca czasu przeziębienia, a łagodzi objawy tuż po pozwalając na szybszą regeneracje organizmu.

Witamina D – kalcyferol

witamina d

Przedstawiciel witaminy rozpuszczalnych w tłuszczach (obok A, D, E, K) gdzie są magazynowe i stopniowo dawkowane zgodnie z zapotrzebowaniem. Dlatego chwilowe niedobory nie są groźne dla organizmu. Jednak witamina ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Bierze udział w procesie wchłaniania wapnia i fosforu co bezpośrednio przekłada się na stan kości. Łagodzi nadciśnienie. Przyczynia się do łagodzenia objawów alergii. Witamina D jest nazywana także witaminą słońca – tylko dlatego, że może być wchłaniania podczas kąpieli słonecznych w okresie wiosenno-letnim. Według różnych źródeł od 70% do 90% populacji środkowo Europejskiej ma niedobory witaminy D. Sprawdź także Olejek CBD przy stosowaniu witaminy D

Witamina D2 – ergokalcyferol – pochodzenie roślinne

witamina d2

Witamina D2 oraz D3 różnią się źródłem pochodzenia. D2 stosowana przez wegan i wegetarian jest pochodzenia roślinnego. Przyswajalna w znacznie mniejszym stopniu niż D3. Dostarczana do organizmu cała grupa witaminowa D odpowiada za gospodarkę wapniowo-fosforanową, wzrost, a także mineralizację zębów i kości.

Witamina D3 – cholekalcyferol – pochodzenie zwierzęce

witamina d3

To związek chemiczny wytwarzany przez ludzki organizm z pomocą promieni słonecznych. Jej właściwości poprawiają układ krążenia, a także jak cała grupa witaminowa wpływa na zdrowe kości. Układ nerwowy wykorzystuje witaminę D to unikania zaburzeń snu a także bóli mięśniowych. Witamina D3 regeneruje wątrobę oraz ogranicza stany zapalne. U dorosłych mężczyzn niedobór witaminy D może doprowadzić do osteoporozy.

Witamina E

witamina e

Witamina E oraz A i C jest silnym przeciwutleniaczem odpowiedzialnym za procesy starzenia się. Odpowiada za prawidłowe krzepnięcie krwi – zapobiega zakrzepom, wydolność mięśni w tym serca. Wspiera także podstawowe funkcje wzroku. Witamina E określana jest jako odżywka płodności. U mężczyzn bierze udział w wytwarzaniu nasienia i produkcję hormonów, stosowana na potencję. Funkcje witaminy to także naturalny filtr UV.

Witamina K

witamina k2

Witamina K współpracuje ze wszystkimi innymi witaminami jako partner w zwalczaniu problemów zdrowotnych. Wraz z witaminą D3 wpływają na gęstość kości. Witamina C + K potęguje efekt usuwania wolnych rodników. Niedobór witaminy może spowodować otępienie oraz ograniczenie funkcji poznawczych. Jednak pierwszym etapem będzie pojawienie się znacznej ilości siniaków – nawet przez lekkie naciśnięcie ud czy ramion. Witamina K działa również przeciwbólowo oraz przeciwzapalnie. Ponadto reguluje stężenie glukozy we krwi.

Witamina K2 + MK7

witamina k

Witamina K2 nie jest samodzielną substancją i zażywanie jej w okolicach posiłku jest naj najbardziej wskazane. Tak jak cała grupa witaminowa K odpowiada za zdrowe kości i zęby. Zmniejsza prawdopodobieństwo urazów, a jeśli takie nastąpiło przyśpiesza proces regeneracji organizmu. Chroni serce przez zwapnieniem. Jako suplement często jest sprzedawana jako funkcje witamin A D E K. Na co dzień występuje w posiłkach z warzyw zielonych.

Koenzym Q10 – ciekawostka

funkcje witamin koenzym q10

Koenzym NIE jest witaminą. Na podstawie przeprowadzonych badań wynika, iż jest on mikro- krokiem w kierunku eliksiru młodości. Przytaczam Q10 tylko dla jego udowodnionych właściwości zarówno prooksydacyjne jak i antyoksydacyjne. Jego udokumentowanie działanie potwierdza usuwanie wolnych rodników tzw. trucizn z komórek organizmu. Zaleca się jego stosowanie po 40 roku życia.

Zestawienie nie zawiera wszystkich witamin – tylko te podstawowe. Istnieje wiele witaminy i minerałów, które nie znalazły się w zestawieniu.

  • Stosunkowo niedawno (rok 1998?) odkryta została witamina B4, której braki PODOBNO są szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży. Ale niestety nie znalazłem wiarygodnego źródła informacji dotyczącego tej witaminy stąd też została pominięta we wpisie.
  • Kwas foliowy – witamina B9 jest niezbędna tylko dla kobiet i tylko w okresie rozrodczym, stąd też nie znalazła się w menu witaminowym.
  • Witamina B7 lub H – biotyna występuje w prawie każdym posiłku który spożywasz i niema możliwości utrzymania jej niedoboru. (Chyba, że zażywasz antybiotyki, ale o potrzebnie suplementacji powinien poinformować Cię lekarz, a nie szeregowy bloger)
  • Dodanie Q10 to tylko ciekawostka marketingowa.

Konkretna dedykowana dla Was charakterystyka witamin tabela powinna być przygotowana przez specjalistę dietetyka, który przyporządkuje Twój tryb życia do konkretnego zapotrzebowana na poszczególne witaminy. Nie zalecane jest stosowane suplementacji bez wcześniejszego badania krwi i moczu. Pamiętaj nic nie zastąpi zdrowego trybu życia i odrobiny sportu.

Kolejne tematy na które zapraszam:

  • Witaminy podział i funkcje witamin
  • Budowa witamin
  • Rola witamin w organizmie człowieka
  • Jaką funkcję pełnią witaminy w organizmie człowieka?
  • Czym jest witamina?
  • Czy funkcje witaminy to chemia?

5/5 - (3 votes)

Author: Robert

HEJ! TU ROBERT! Z wykształcenia jestem logistykiem. Na co dzień pracuję w fundacji wspierającej przedsiębiorców. W 2010 roku stworzyłem projekt mikro firmy spotBOX mającej na celu promocję i reklamę usług małych oraz średnich przedsiębiorstw. Uwielbiam luźny tryb życia, bez ciśnienia i owczego pędu. Proste rozwiązania, wypady i podróże. Lubię grać, a moim konikiem są smart technologie.

2 thoughts on “Rola i funkcje witamin – lista ABC mężczyzny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.